Românii de azi şi de ieri...

Am avut poate cea mai mare bucurie din viaţa mea. ca după o vara de drumuri şi de nervi cheltuiţi de maică mea şi de părinţii unui coleg, tocmai eu,  Ion M .Cerga să intru la facultate în România în toamna anului 2005.
Acum în Moldova a început goana după bursele româneşti de studii, care la liceu, care la facultate. Mersul cu taxiul Chişinău-Iaşi, taxe peste taxe, care legale , care mai puţin legale, cadouri, kilograme de brândză, ţigări şi alte pomene, confirmă faptul că basarabenii vor sa facă carte românească. De ce? Bunicii spuneau că cele patru clase la români uneori nu se comparau nici cu universităţile şi intitututurile ruseşti, ţinând cont de împrejurări şi de vremurile care au fost şi pe alocuri încă mai dainuie...Îmi doresc ca Chişinăul asemeni Iaşilor sau Clujului să fie pe bune un oraş studenţesc, cu biblioteci ultra acesibile, dotate cu cărţi şi materiale didactice, cu discoteci şi campusuri ca în Europa şi Statele Unite ale Americii şi cu um sistem superior de instruire în care studentul să poată munci dar şi să facă carte fară mari restricţii de ordin administrativ cum ar fi prezenţa obligatorie la n-şpe mii de cursuri la care efectiv piezi timpul de pomană.
Dartmouth Collage este una din cele mai prestigioase instituţii de învăţământ din partea estică a Statelor Unite, alături de Universitatea din Harvard. În vara anului 2008 am avut posibilitatea să vizitez acest orăşel studenţesc aflat la o mică distanţă de oraşul Hanover din Statul New Hampshire. Stilul de viaţă, organizarea orelor şi a timpului liber aici este gândit de o armată de profesori şi psihologi, care îmbină armonios utilul cu plăcutul. La faţa locului mă simţeam ca unul din actorii din filmul American Pie, seria de filme despre tinerii şi adolescenţii americani cu care au au crescut mai multe generaţii din întreaga lume.
Viaţa e frumosă şi mult mai interesantă decât se arată ea prin fereastra de la etajul şapte care dă spre dealurile Coloniţei. 

Comments

Popular Posts